Kampery Wrocław - Kampery Łódź - Kampery Warszawa - Kampery Kraków

FAQ

Masz pytania?

Z przyjemnością rozwiejemy wszystkie Twoje wątpliwości

Sprawdzając ofertę wypożyczalni kamperów, warto zwrócić uwagę na ceny. Czasami niższa cena wynajmu za dobę nie oznacza niższych kosztów końcowych. Musimy sprawdzić czy wypożyczalnia kamperów nie dolicza na końcu zbyt wysokich opłat serwisowych, opłat za przejechane kilometry czy usług dodatkowych. Zdarzają się wypożyczalnie, gdzie do ceny najmu wliczone są obowiązkowe dodatkowe opłaty za pościel, sztućce czy butlę z gazem. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na cenę najmu jest model, rocznik oraz wyposażenie kampera. Warto zatem przeanalizować również model wynajmowanego kampera. Jeżeli jest nowszy i lepiej wyposażony, to zapłacimy za wynajem nieco więcej, ale zyskamy większe bezpieczeństwo i wygodę.

Przed wyborem kampera, warto określić swoje oczekiwania. Najważniejsze to ustalenie ilości osób, które będą z nim podróżować. To może mieć kluczowy wpływ na rodzaj pojazdu, który okaże się najwygodniejszy. Inny kamper może wybrać para, a inny rodzina 2+3. Co ważne oferowane przez nas kampery Laika Kosmo F510 sprawdzą się idealnie dla podróżującej pary oraz 5 osobowej rodziny. Wybierając kampera warto zastanowić się czy bierzemy ze sobą rower lub ponton. Większe gabarytowo przedmioty wymagają odpowiedniego schowka, a nie każdy kamper takowy posiada. Pomyślmy na jakim wyposażeniu nam zależy? Może lubicie dużo grillować i gotować – wybierzcie wtedy pojazd z przestronną częścią dzienną. A może ważna jest pojemna lodówka lub wygodna kabina prysznicowa? Wybierając kampera powinniśmy również wiedzieć w jakim okresie odbędzie się podróż. Jeżeli wiosną, jesienią lub zimą ważne, aby pojazd miał dobre ogrzewanie. Jeżeli zwrócimy uwagę na powyższe aspekty, to urlop będzie na pewno udany.  

Biorąc pod uwagę powyższe wymagania, nasze kampery Laika Kosmo F510 idealnie się w nie wpisują, ponieważ gwarantują przestronne wysokie wnętrze, dzięki zabudowie typu alkowa dwa podwójne niezależne łóżka, które nie ograniczają nam ruchu w części dziennej, podwójne rozkładane łózko w strefie dziennej, łącznie może komfortowo wyspać się 6 osób. Dodatkowym atutem jest ogromny bagażnik w tylnej części, w którym pomieszczą się wszystkie niezbędne rzeczy do aktywnego wypoczynku. Kampery posiadają również 2 źródła niezależnego ogrzewania, gazowe – Truma, oraz elektryczne z klimatyzatora.

Aby kierować kamperem (pojazd do 3,5 tony) kierowca musi mieć prawo jazdy kategorii B. Ponadto ze względu na ubezpieczenie kierujący kamperem musi mieć ukończone 21 lat.

W pierwszej kolejność dokładnie zapoznaj się z umową i regulaminem wypożyczalni, jeśli znajdziesz coś wzbudzającego obawy zapytaj. Zwróć uwagę na:

  • – cenę – wyrażona jako brutto czy netto
  • – kaucja – wysokość oraz sposób pobrania i zwrotu
  • – limit kilometrów – czy istnieje?
  • – gdzie możesz podróżować?
  • – dane techniczne auta
  • – wyposażenie kampera – czy uwzględnia wszystkie pozycje?
  • – dodatkowe opłaty – serwisowa, sprzątanie – co wchodzi w jej zakres?
  • – szkolenie – niezbędne przed wyruszeniem w drogę – nie bagatelizuj szkolenia, chroni Ciebie i wynajmującego
  • – warunki zwrotu – kiedy, gdzie, tankowanie, woda, opróżnienie szarej wody, fekaliów
  • – wymogi stawiane dla kierowcy
  • – ubezpieczenie i wysokość udziału własnego – zapoznaj się z umową
  • – dokładnie obejrzyj samochód przed drogą i wszelkie obawy zawrzyj w protokole zdawczo-odbiorczym

Kampery spalają nieco więcej paliwa niż samochody osobowe. Średnio spalają około 10l na 100 km. Jednak należy wziąć pod uwagę, że średnie spalanie zależne jest od stylu naszej jazdy, terenu po którym się poruszamy czy pory roku. Dlatego też, dobrze jest poszukiwać aut jak najmłodszych, z nowoczesnymi oszczędnymi silnikami diesla, a podczas jazdy na dalszych odcinkach utrzymywać prędkość 90km/h.

Podczas podróżowania kamperem, w pierwszej kolejności musimy pamiętać o jego niestandardowych wymiarach, przede wszystkim wysokość, w przypadku naszych kamperów Laika Kosmo F510 to ponad 3,2m, jest to dwa razy więcej niż w przypadku aut osobowych. Dlatego warto zaplanować trasę wcześniej i unikać niskich tuneli, wiaduktów, oraz parkingów zadaszonych czy podziemnych. Więcej informacji na temat prowadzenia kampera, znajdą Państwo w pytaniu „Czy jazda kamperem jest trudna?”.

Przy podróżowaniu kamperem musimy pamiętać o uzupełnianiu różnych płynów. Co 2 tys. km należy uzupełnić płyn AdBlue – dodatek do silników diesla, jest on automatycznie dozowany w celu poprawy jakości spalin (jego koszt to kilka złotych). Innym ważnym aspektem użytkowania kampera jest systematyczność i zachowanie porządku. O czystości za wiele nie trzeba mówić, warto jednak pamiętać, że podczas jazdy kamperem i gwałtownym hamowaniu rzeczy i przedmioty, które nie są schowane mogą się przemieszczać i stanowić niebezpieczeństwo. Ponadto warto korzystać z dobrodziejstw, które posiada kamper. Jeżeli biwakujemy w miejscu gdzie są komary, to korzystajmy z moskitier a w upał wykorzystujemy klimatyzację i markizę. Róbmy również systematyczne wietrzenie pojazdu, zwłaszcza w kabinie prysznicowej, tak by nie panował zaduch.

Po za cenę wynajmu kampera, należy wziąć pod uwagę kilka ważnych zmiennych:

  • – kiedy planujecie wyjazd – czerwiec, lipiec i sierpień – wtedy ceny wynajmu kamperów, opłat kempingowych są najwyższe. Po za sezonem ceny spadają.
  • – swoboda – wyżywienie, przyjemności, zakupy
  • – celu podróży – paliwo, opłaty autostradowe, winiety
  • – w wielu krajach opłaty autostradowe aut o DMC do 3,5t są traktowane jak normalne osobówki. W Chorwacji i Włoszech opłata uzależniona jest od wysokości samochodu nad przednią osią, na promach od długości.

Każda profesjonalna wypożyczalnia kamperów oferuje swoim klientom auta w pełni ubezpieczone (pakiet OC+AC+NNW + Assistance na całą Unię Europejską).

Nie mniej jednak musimy pamiętać, iż kampery są bardzo drogimi autami, a ich wyposażenie w przypadku uszkodzenia jest trudne w naprawie, lub często wymaga wymiany całych modułów. Dlatego też wypożyczalnie pobierają kaucję od swoich klientów, do wysokości której klienci są odpowiedzialni za powstałe szkody. Jest to tak zwany „udział własny” w szkodzie.

Warto zatem pomyśleć o ubezpieczeniu OC w życiu prywatnym, ubezpieczenie takie chroni nas od przypadkowych szkód które wyrządziliśmy sami, lub członkowie rodziny podróżujący z nami. Takie ubezpieczenie nie zwalnia nas w pełni z odpowiedzialności finansowej, lecz może być pomocne w przypadku uszkodzeń wyposażenia kampera.

Kamperjada w swojej ofercie posiada samochody o DMC (dopuszczalna masa całkowita) do 3,5 tony – mając prawo jazdy kategorii B możesz prowadzić taki pojazd. Pamiętaj, że auto zapakowane na wakacje(bagaże, pełen bak paliwa, pełen zbiornik wody, butle gazowe, pasażerowie) nie może przekroczyć 3500kg. Zwykle możesz doładować kampera około 400-500kg, ale już z pasażerami. Przeładowany kamper stwarza poważne zagrożenie na drodze – jest mniej stabilny, wydłuża się droga hamowania, jest mniej zwrotny, zwiększa się ryzyko pęknięcia opony. Udział przeładowanego kampera w kolizji jest równoznaczne z brakiem ochrony ubezpieczeniowej. W krajach UE przekroczenie DMC podlega karom, mandaty lub zatrzymania dowodu rejestracyjnego( Austria, Niemcy, Włochy).

Kampera można zważyć w stacji kontroli pojazdów, w punktach skupu złomu, sprzedaży węgla. Jeśli zbliżasz się do DMC to pamiętaj by nie tankować auta do pełna i nie napełniać wody „pod korek” na czas przejazdu.

Na pewno jest inna niż jazda zwykłym samochodem osobowym. Po za wspomnianą wyżej DMC należy wziąć pod uwagę zwis – odległość od tylnej osi do zderzaka. Tył kampera jest długi, co powoduje, że auto bardzo zachodzi na zakrętach, należy szczególnie uważać przy manewrach na parkingu i kempingu. Kolejną różnicą jest szerokość, zwykła osobówka ma około 1,8 m szerokości, kamper około 2,4m, do tego szerokie lusterka. Kamper jest długi, szeroki i wysoki – wysokość kampera osiąga około 3m, należy pamiętać o urządzeniach znajdujących się na dachu – klimatyzator, antena TV, panele słoneczne. Należy uważać na tunele, wiadukty, mosty, belki, wjazdy na parkingi, stacje benzynowe – uważnie zwracaj uwagę na znaki informujące o zakazach wjazdu pojazdów powyżej 2m. Ponadto utrudnieniem może być podróż w trakcie wietrznej pogody, mocne podmuchy przy wyjeździe zza ekranów akustycznych, przy wyprzedzaniu tira mogą zaburzyć tor jazdy.

Nie wolno przekraczać prędkość 120km/h, optymalna mieści się między 90 a 100 km/h. Od prędkości zależy spalanie, im szybciej tym większe będzie zapotrzebowanie.

Tyle ile jest miejsc z pasami bezpieczeństwa. W wypadku Laika F510 jest to 5 osób. Inną sprawę jest liczba osób mogących podróżować a liczba miejsc do spania, zdarza się, że te liczby się nie pokrywają. Najważniejsze jest, żeby w trakcie jazdy w kamperze przebywało tyle osób ile wskazuje homologacja. W trakcie jazdy każdy pasażer musi mieć zapięte pasy, nie dopuszcza się swobodnego przemieszczania po kabinie w trakcie jazdy.

Fotelik powinien być wyposażony w możliwość standardowego mocowania przy użyciu pasów bezpieczeństwa. Uchwyty ISOFIX są zwykle montowana w samochodach typu CamperVan np.: Volkswagen California.

Kamper jest wyposażony w zbiornik wody czystej, uzupełnianej przy pomocy węża. Wodę tankuje się zwykle na kempingach lub stacjach benzynowych. Woda nie nadaje się do bezpośredniego spożycia. Najlepiej posiadać własną zdatną do picia wodę.

 Szara czyli brudna woda, zużyta w zlewie lub pod prysznicem, spływa do zbiornika. Brudną wodę należy zrzucić na kempingu w odpowiednim miejscu, zwanym miejscem serwisowym, ma ono odpowiednie oznaczenie. Brudna woda po odkręceniu zaworu spływa do specjalnego odpływu. 

 

Toalety podpięte są do specjalnej kasety, do której dostęp jest na zewnątrz auta. Po otwarciu schowka, wyjmujemy skrzynkę i opróżniamy w przeznaczonym do tego miejscu – WC CHEMICZNE. Po opróżnieniu kasety należy dodać specjalny środek chemiczny, rozpuszczający fekalia. W tego typu toaletach należy używać specjalnego, łatwo rozkładalnego papieru. Nie stosowanie się do zasad, może zapchać kasetę.

Kamper wykonany jest z delikatnych, bardzo lekkich materiałów, dlatego nie można używać agresywnej chemii, która towarzyszy nam w domu. Najlepiej użyć wody z kilkoma kroplami płynu do naczyń. Szczególnie należy uważać na tapicerkę, oraz okna. Okna wykonane są z akrylu, środki na bazie alkoholu, chloru czy amoniaku doprowadzą do ich zniszczenia. Suszenie ubrań, ręczników należy przeprowadzać na suszarkach – wieszanie na tapicerce, meblach może doprowadzić do odbarwienie lub „spuchnięcia”.

Prąd czerpiemy po podłączeniu kampera do sieci, należy uważać by nie włączać zbyt wielu urządzeń na raz by nie „wysadzić” korków. Butle z gazem znajdują się w specjalnym schowku na zewnątrz kampera.

  1. Zakręć i zabezpiecz butle gazowe.
  2. Unikaj pakowanie w walizki – miękki bagaż ułatwi przechowanie toreb, duże walizki, zabiorą dużo miejsca.
  3. Pozamykaj wszystkie szafki.
  4. Usuń lub zabezpiecz wszystkie wolne przedmioty, które w trakcie nagłego hamowania, mogą zamienić się w pocisk.
  5. Zabezpiecz bagaż w garażu.
  6. Zabezpiecz rowery.
  7. Zabezpiecz łóżka – schowaj pościel, zablokuj opadanie.
  8. Zamknij wszystkie okna i drzwi.
  9. Zwiń markizę.
  10. Wyłącz klimatyzację.
  11. Odepnij przyłącza (prąd, woda)
  12. Zgarnij kable, węże, przejściówki, kliny poziomujące.
  13. Rozejrzyj się czy nie zostawiasz nic swojego, szczególnie śmieci.
  1. Wypoziomuj auto – o ile konieczne, służą do tego kliny poziomujące, zaciągnij hamulec i wrzuć bieg.
  2. Dotankuj czystą wodę.
  3. Podłącz prąd.
  4. Odkręć gaz.
  5. Oceń panel sterowania, czy nic nie wzbudza Twoich wątpliwości – ilość wody, temperatura etc.
  6. Rozłóż markizę
  7. W wypadku burzy lub silnego wiatru – zwiń markizę, zamknijcie szyberdach i wszystkie okna. W czasie burzy lub chłodnej nocy możesz zaobserwować „parowanie” okien – to normalne zjawisko, nie przejmuj się. Po delikatnym rozszczelnieniu wszystko wróci do normy.